کلایمر چیست ؟

کلایمر چیست ؟

یک لحظه فکر کنید با این همه ساختمان و برج بلند بالا در شهر اگر به نگهداری فضای بیرونی آنها اهمیتی داده نشود و چهره این ساختمان‌ها به چه شکل در می‌آید و از آن بدتر چهره شهر به چه شکل در می‌آید؟

برای همین کار دستگاه کلایمر (Climber) اختراع شده است و بیش از صد سال است که انواع دستگاه‌های کلایمر مکانیکی و برقی برای دسترسی به فضاهای محیطی ساختمان‌های بلند مرتبه مورد استفاده قرار می‌گیرند و از جمله لوازم ضروری برای هر برج، سد، سیلو، مخازن نفت و سایر بناهای بزرگ مرتفع هستند.

 

تفاوت عمده کلایمرها با بالابر های مرسوم که در داخل ساختمانها استفاده می‌شوند محل قرار گیری موتور وینچی است، در بالابرهای مرسوم موتور در محلی مرتفع و معمولاً در بالای ساختمان بر روی یک شاسی قرار می‌گیرد و با کار کردن موتور، سیم بکسل جمع شده و سبد را به سمت بالا می‌کشد در حالیکه در کلایمرها موتور بر روی سبد نصب می‌شود.

 

انواع کلایمر

 

کلایمر ها بسته به ارتفاع سازه و وزن کاری به دسته برقی و دستی ساخته می شود. به عبارت دیگر دستگاه هم می تواند به صورت برقی و هم به صورت نیروی برق حرکت کند.  کلایمرهای دستی عمدتا برای سازه هایی با ارتفاع کم و بسته به نوع حرکتی از سرعت و ظرفیت کاری کمتری برخوردار است.

کلایمر ها از لحاظ نقطه حرکتی به دو دسته حرکت عمودی و حرکت عمودی جانبی تقسیم می شوند. در نوعی از کلایمر با حرکت عمودی، پایه های دستگاه در بالای دستگاه قرار می گیرند و به وسیله سیم بکسل به موتور وینچی داخل سبد متصل شده و دستگاه را در مسیر عمودی حرکت می دهند.

نوعی دیگر از کلایمر ها دارای ریل هایی هستند که به صورت عمودی از بالای ساختمان به زمین نصب شده و به وسیله مهارهایی به بدنه سازه متصل می شوند و دستگاه بروی این ریل ها به حرکت در می آید. این نوع از کلایمر ها دارای سیستم امنیتی بیشتری هستند.

 

کلایمر برقی  بهترین جایگزین برای داربست است

 

کلایمر برقی نوع دیگری از بالابرهای جایگزین داربست برای نگهداری از نمای ساختمان‌ها و برج‌های بلند است و با کمک سیستم الکترو موتور کار می‌کند. در این نوع از کلایمر یک سیستم موتور برقی وظیقه بالا و پایین بردن سبد را بر عهده دارد و کارگران می‌توانند با استفاده از کلیدهای مخصوص به هدایت کلایمر بپردازند. کار با یک کلایمر برقی معمولی بسیار ساده‌تر از کلایمر های مکانیکی است و هدایت آن‌ها در جهت‌های مختلف امکان پذیر است.

 

خطرات استفاده از داربست چیست؟‌

جالا که دربار کلایمر به عنوان جایگزین داربست صحبت کرده‌ایم  بهتر است این موارد را درباره سیستم سنتی داربست که هنوز هم در بسیاری از پروژه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد، بحث کنیم. البته در پروژه‌های مرتفع که از تعداد طبقات زیادی برخوردار هستند، دیگر استفاده از داربست به‌هیچ‌عنوان توجیه ندارد و امکان‌پذیر نیست. درهرصورت استفاده از داربست علاوه بر خطرات ناشی از مسائل ایمنی، نقاط ضعف دیگری نیز به همراه دارد که عبارت‌اند از:‌
1- به دلیل عدم ایمنی مناسبی، احتمال سقوط افراد از ارتفاع وجود دارد.
2- داربست‌ها بدون محافظ خاصی طراحی می‌شوند. به همین دلیل ممکن است افراد در طول جابجایی در آن‌ها با سایر اشیای موجود در موقعیت برخورد کنند و این مسئله عوارض جسمی برای آن‌ها به دنبال داشته باشد.
3- داربست‌ها فلزی هستند. درصورتی‌که در طول اجرای تأسیسات الکتریکی ساختمان بی‌احتیاطی به عمل بیاید، خطر برق‌گرفتگی در محل پروژه وجود دارد.
4- اتصالات داربست‌ها در برابر شرایط آب و هوایی و فشار وارده به آن‌ها آسیب‌پذیر هستند. درنتیجه ممکن است این اتصالات نتوانند به‌درستی نقش‌آفرینی کنند و موجب ریزش داربست شوند.
5- مسئله تردد روی داربست‌ها نیز چالش‌برانگیز است. برای تسهیل این امر از تخته‌های چوبی استفاده می‌شود. اما اگر فقط یک‌بار تجربه راه رفتن روی این تخته‌ها را داشته باشید، متوجه می‌شوید که چندان ایمن نیستند.
6- نصب داربست‌ها یک فرآیند زمان‌بر است و بخش‌های مختلف ساختمان باید مدت‌زمان زیادی معطل این کار بمانند.
7- استفاده از داربست برای کارهای تعمیراتی و تمیزکاری ساختمان، جلوه نامناسبی برای آن به وجود می‌آورد.
مجموعه این عوامل موجب می‌شود تا در ساختمان‌های بزرگ و مرتفع از کلایمر به‌عنوان جایگزین داربست استفاده شود.

 

مهم‌ترین کاربردهای کلایمر ؟

 

  • دسترسی به نمای ساختمان‌های بلند
  • تعمیر و نگهداری
  • نظافت
  • نقاشی
  • نصب کامپوزیت پنل
  • بازسای نمای سازه‌های بلند مرتبه

 

مزیت‌های استفاده از کلایمر چیست؟

1- نصب و راه‌اندازی کلایمرها در حداقل زمان ممکن صورت می‌گیرد و در مقایسه با نصب داربست، این کار بسیار سریع‌تر انجام می‌شود. همچنین نصب این تجهیز نیاز به دانش تخصصی ندارد.
2- استفاده از کلایمر پیچیدگی چندانی ندارد و می‌توان به کمک یک سیستم کنترلی ساده که روی آن تعبیه می‌شود، آن را جابجا کرد. در ادامه در خصوص انواع کلایمر بیشتر توضیح می‌دهیم تا این مسئله به‌خوبی روشن شود.
3- دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن استفاده از کلایمر چیست؟ در کشور ما عرضه اجاره داربست به‌صورت ماهانه صورت می‌پذیرد؛ یعنی فرقی نمی‌کند که داربست را برای یک روز استفاده لازم دارید یا یک ماه. در هر دو حالت باید هزینه اجاره یک ماه را پرداخت کنید. اما کلایمر را می‌توانید به‌صورت روزانه اجاره کنید و این‌یک مزیتِ اقتصادی در مقایسه با داربست به شمار می‌رود.
4- سرعت انجام کارها به‌وسیله کلایمر به‌مراتب بالاتر از داربست است. چراکه جابجایی میان طبقات مختلف در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد. دستگاه‌های کلایمر تنها به‌صورت عمودی جابجا نمی‌شوند و می‌توان از آن‌ها برای انتقال افقی افراد در ارتفاع نیز بهره برد.

5- ایمنی کارگران و سایر اپراتورها با استفاده از کلایمر به‌مراتب افزایش پیدا می‌کند. این مسئله علاوه بر حفاظت از جان افراد موجب می‌شود که تمرکز کاری آن‌ها نیز بالاتر برود؛ چراکه در مواقعی که از داربست استفاده می‌شود، اپراتور باید بخشی از تمرکز خود را صرف حفظ تعادل و مراقبت از وسایلی کند که همراه خود دارد. اما کلایمر این مشکل را به‌طور کامل برطرف کرده است.
6- تولید دستگاه‌های کلایمر بر مبنای استانداردهای بین‌المللی و ضوابط علمی صورت می‌گیرد و ازاین‌جهت استفاده از آن‌ها جای نگرانی ندارد.
7- توزیع بار وارد در کلایمر به‌صورت یکنواخت صورت می‌گیرد. برخلاف سیستم داربست که ممکن است به دلیل فشار بیش‌ازحد به یک نقطه دچار شکستگی شود.
8- در ساختمان‌های مرتفع مدرن که دارای نمای منحنی و قوس‌دار نیز هستند، استفاده از کلایمر ممکن است چراکه می‌توان فرم و شکل سبد آن را کاملاً تغییر داد.

 

انواع کلایمر

در ادامه مطلب به انواع کلایمر و محصولات کلایمر شرکت اسمان بالابر توان اشاره خواهیم کرد :

کلایمر

کلایمر پرتابل

کلایمرهای پرتابل قابل جابجا کردن هستند. این دستگاه از مجموعه‌ای از قطعات تشکیل می‌شود که می‌توان در موقعیت پروژه آن‌ها را مونتاژ کرد و پس از استفاده مجدداً دستگاه را به محل دیگر منتقل نمود. این دسته از کلایمرها از دو جز تشکیل می‌شوند:
1- سازه‌های روی بام حاوی سبد وزنه‌های تعادل، ستون ، تیر یا بازوی مربوط به نقاط آویز ـ خرک تعادل یا تکیه‌گاه ـ بکسل‌های ضدخیز.
2- پلتفرم یا سبد حمل نفرات که حاوی الکتروگیربکس مرکب، جعبه برق یا کنترل فرمان اصلی، ترمزهای اضطراری، کابل برق، سیم بکسل، سیستم قطع برق در ارتفاع معین، سیستم اضافه بار و کابل جمع کن است.

 

کلایمر BMU 

Building maintenance units = BMU در واقع بالابر های نفر بر دائمی و می باشند که برای آسمانخراشها یا ساختمانهای بسیار مرتفع طراحی و ساخته می شوند و در واقع برای هر ساختمان بخصوص از شرایط و خصوصیات ویژه ای برخوردار می باشند . این بالابر ها علاوه بر حرکت عمودی در ارتفاع ساختمان در سطح افق و همچنین در محور Z نیز قابلیت تحرک پذیری بصورت اتوماتیک دارند چنانکه در بام یک آسمانخراش پلت فرم یا سبد حمل نفرات را در نقاط و جهات مختلف آن سازه حرکت می دهند .

 

سیستم مونوریل

سیستم مونوریل یک راه حل باصرفه ، چشم نواز و ایمن می باشد جائیکه یک ریل آلومینیومی در طول نما حرکت می کند و شکل ساختمان را بخود می گیرد. ترولیهای مخصوص در طول ریل یک سکوی معلق را حرکت می دهند. سکو به سمت بالا یا پائین حرکت می کند یا به نماهای عمودی دسترسی داشته باشید. ما یک سری ریل های مختلف داریم که می توانند به مشکل ترین و دور از دسترس ترین نقاط ساختمان بنحو موثری دست یافت.

 

سیستم گنتری

گنتری ها همیشه با توجه به نیاز مشتری ساخته می شوند و طراحی برای آن محیط بهینه شده است. گنتری ها که به گونه ای طراحی شده است که دسترسی آسان به نورگیرها و سقف ها را بدون ایجاد مزاحمت در عملیات ساختمان یا به خطر انداختن معماری فراهم می کند. گنتری ها به سه گروه تقسیم می شوند: گنتری ها مستقیم، مایل و منحنی. این دسته بندی ها ساختار و پیچیدگی گنتری را تعیین می کنند. هر نوع را می توان با چندین لوازم جانبی نصب کرد تا دسترسی خوب را فراهم کند.

ماشین های چری پیکرcherry picker

راه ﺣﻠﯽ ﻧﻬﺎﯾﯽ و آﺳﺎن ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده در اﺳﮑﺎی ﻻﯾﺖ ﻫﺎی ﺧﺎص و ﭘﯿﭽﯿﺪه ﮐﻪ اﻣﮑﺎن ﻧﺼﺐ ﮔﻨﺘﺮی در آن وﺟﻮد ﻧﺪارد و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﻤﺎﻫﺎی ﺧﺎص ﺑﺎ ارﺗﻔﺎﻋﯽ ﺗﺎ 52 ﻣﺘﺮ، اﯾﻦ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺧﺎص ﺑﺎ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎی ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻔﺮد، اﻣﮑﺎن ﻋﺒـﻮر از درب ﻧﻔـﺮرو، رﻣﭗ و ﭘﻠﻪ را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯿﮑﻨﺪ.
برخی از ویژگی های ماشین های چری پیکر به شرح ذیل میباشد
1-حمل و ﻧﻘﻞ و ﺣﻤﻞ آﺳﺎن
2-دﺳﺘﺮﺳــﯽ آﺳــﺎن ﺑــﻪ ﺗﻤــﺎﻣﯽ ﻧﻘــﺎط ﻧﻤــﺎ و ﺗﺎﺳﯿﺴﺎت
3-اﻧﻌﻄﺎف ﭘﺬﯾﺮی دﺳﺘﮕﺎه ﺟﻬﺖ دﺳﺘﺮﺳـﯽ ﺑـﻪ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻧﻘﺎط
4-ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﻓﻀﺎی ﻣﺤﺪود و ﮐﻢ
4-ﻣﺎﺷﯿﻦ ﭼﺮی ﭘﯿﮑﺮ ﻗﺎدر اﺳﺖ از دری ﮐﻪ ﻓﻘﻂ 0.8 ﻣﺘﺮ ﻋﺮض و 1.98 ﻣﺘـﺮ ارﺗﻔـﺎع دارد ﺑـﺎز ﺷﻮد.

 

اجاره کلایمر 

 

یکی از راه‌های جایگزین خرید دستگاه‌های کلایمر اجاره آنهاست که به لحاظ هزینه‌ای بسیار به صرفه خواهد بود و آسمان بالابر توان می‌توانند در این مورد به شما کمک کند.

 

محصولات آسمان بالابر توان 

 

آسمان بالابر توان با بیش از 35 سال فعالیت در زمینه سیستم‌های نگهداری نما (کلایمر) می توانید با ارئه محصولات و خدمات درجه یک به کمک شما بیاید.

 

در صورت نیاز با شماره‌های زیر تماس بگیرید :

۰۲۱۲۶۳۷۹۳۰۲ – ۰۲۱۲۶۳۷۹۳۵۴

 

برچسب‌ها: بدون برچسب

3 پاسخ

نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *